KTM EXC 2008 ventilátor

(2008 ale i všechny před a zatím i po)

1) Proč
Jak majitel těchto ventilátorů určitě zjistil, tak při častém zastavení či zanesení chladičem bahnem, je ventilátor neustále v chodu. Bohužel nešťasné zapojení pak způsobuje vybití baterky.

Na schématu je vidět jak je original ventilátor konektor (31)  připojený přímo na baterii (1) a proto běží i po zastavení – dochlazování s baterií 5Ah je asi nesmysl.
Regulátor a zároveň nabíjecí obvod (5) nabijí baterii maximálně 1,5 A a ventilátor “baští” cca 2,5A z toho je jasné že baterka nemá šanci.


2) řešení
Jedno z řešení je zapojit ventilátor na vlastní usměrňovač zapojený na regulátorem sledované místo. Pokud by se zapojil před regulátor tak alternátor bude nedostatečně buzený.
Jinak elektroinstalace je celkem zajímavě řešená. Kostra je zem a zároveň jeden ze střídavých pólů. Baterce to nevadí protože je nabíjení je jen jednostraně usměrněné. Pak lze kostru použít jak pro střídavý spotřebič (světla, blinkry) tak pro stejnosměrné (klakson, starter a náš nešťastný ventilátor).



3) provedení
Součástky, 4 diody např. BY 399 si zapájíme do diodového můstku a vhodně zapouzdříme
V mém případě zalito zalévací pryskyřicí pro elektroniku.

4) pak celé vhodně namontujeme
Třeba takto – připevnil jsem elektropáskou z druhé strany regulátoru

Stejnosměrné dráty od ventilátoru (kladný přes termostat) jsem zapojil do plusu a mínusu z nového usměrňovače




střídavé dráty jsem zapojil na původní hnědý z konektoru ventilátoru (11) použil jsem i pojistku
a druhý na žlutý vedoucí z alternátoru do regulátoru, vhodné místo je fastonový spoj poblíš regulátoru.

No a pak už to jen celé “učesat”
Text a foto HonzaM