TET Hungary

Byl jsem překvapen. TET v Maďarsku jsem čekal jako závody přes pole. V západní části, široký kruh kolem Balatonu, vede však trasa TET kopečky a lesy. Kopečky nejsou nijak vysoké, ale hezké, bukové a borovicové lesy jsou místy docela hluboké. Části byly také přes pole, ale nebylo to tak dlouhé a nijak hrozné. V krásných lesních úsecích jsem jen doufal, že je pravda, že v Maďarsku nikomu motorka v lese nevadí.

Byl jsem překvapen nad množstvím divoké zvěře a posedů. Maďarsko je výrazně myslivecké. Potkali jsme několik myslivců v autech a jeden dokonce prošel kolem nás, když jsme tábořili. S kulovnicí přes rameno a jen nás pozdravil a šel dál. Neuvěřitelné. Když jsou ale takto vstřícní, bylo by dobře nekazit jim lov a v lovecké sezóně omezit jezdění za soumraku a za svítání.

Byl jsem překvapen, že většina polí je oplocena – ochrana proti škodám zvěří. Plot je jednoduché otevřít a zase za sebou zavřít.

Byl jsem překvapen, že i v malých vesničkách jsou obchody, v malých městečkách pekárny a restaurace.

Byl jsem překvapen, jak mazlavé je maďarské bláto. Jel jsem na E-09, den před příjezdem přešly bouřky a já se trápil. V první části jsem dokonce myslel, že to budu muset vzdát. Pak to oschlo a až na kratičké úseky, kde jsem bruslil, to šlo.

Část Budapešť – Rakousko

Silnice 82 jižně od ZIRC – silnice 8402 severně od Devecser

– lesy, kopce, moc hezký úsek. Po dešti hodně bahnité.

– hrad „Szarvaskő vára“47.2300269N, 17.5486006E

– výjezd s kořeny, těžší místo, kousek za altánkem a brodem 47.1867656N, 17.5933653E

Hora Somló – sopka, vinice, vyhlídková jízda

– dál zemědělská krajina, nezajímavé, až otravné

Silnice 8437 jižně od Kiád – silnice 8 Kám

– lesy, hezké

Úsek Kám – hranice Rakousko jsem nejel

Část Rakousko – Szekszárd

Najel jsem u Gelse, silnice 7551

– nádherné bukové lesy, jak Rumunsko, část neprůjezdná – padlý strom, objížďka se ale hledala dobře

– za Galambok rovina, zavlažovací kanál, ropné vrty, lesíky, pořád hezké

– mezi Nemesvid a Nemesdéd je kousek originální pusty. Bohužel také cikánské smetiště.

– Bóhónye – výborná pekárna

– další cesta nezajímavá, bahnitá cesta v polích, přejel jsem na 46.2630781N, 17.6308358E, kde začíná opuštěná železnice, jede se po náspu

– rybník, koupání, přístřešek 46.2735350N, 17.6575189E

– pak se zase napojit na TET

Szenna – Böszénfa

– celé sice asfalt, ale nádherné kopečky, asi národní park, turistická oblast

Böszénfa – Sásd

– pořád hezké kopečky, bukové lesy, za deště bude problém s bahnem

Sásd – Nagymányok – Szekszárd

– kopečky, lesy, lesní a polní cesty občas střídá asfalt, moc hezký úsek, občas zábavné výjezdy

– před rozhlednou „Bati kereszt kilátó“ je na modré turistické značce boží výjezd tobogánem. Pozor na turisty! 46.3426289N, 18.6443781E

– dál se kličkuje mezi vinicemi, pořád hezké

Střední větev jihovýchod

Szekszárd – Tamási

– nejdříve asfalt

– z Gyönk hezké polňačky do Tamási

– před Tamási asi 5 km po asfaltové cyklostezce. V létě bude problém s cyklisty, ale dá se jet po traktorových kolejích vedle cyklostezky.

– v Támasi výborná restaurace RELAX Kávézó és Bistorant 46.6229439N, 18.2840736E

Tamási – Hajmásker

– polňačky, ale dlouhé rovné úseky, dá se krásně jet, málo bahna i po dešti, rybníky. Jen jsem se bál, kdy mi skočí zajíc nebo srnec před přední kolo.

Várpalota – Zirc

– vojenský prostor

– vyhlídková věž, vraky BVP

– najeli jsme na trasu Budapešť – Rakousko a dokončili kruh k silnici 82 jižně pod Zirc

– nádherný úsek ve vojenském prostoru a zřejmě bývalé vojenské oboře, hluboké lesy, spousta jelenů, výjezdy

Obecné poznámky:

– v Maďarsku je prý off-road povolen s výjimkou národních parků. Moc se mi to nechce věřit. Občas trasa vedla opravdu hlubokými lesy po pěšinkách.

– myslivci po nás nestříleli, přátelsky nám kynuli

– všude jsou posedy. V lovecké sezóně (asi od července do října) rozhodně nejezdit před soumrakem a za svítání. Průjezd motorky zkazí myslivcovi lov a nasere se.

– pozor na zvěř, vyskakuje z křoví těsně před motorku

– bylo hodně brán a el.ohradníků. Otevřít, projet, zavřít.

– často se jelo po okrajích polí – ohleduplnost je na místě

– v každé vesničce obchod, dostatek benzínek, dojezd 200km bohatě stačí

– spát se dalo skoro kdekoliv

– někde trasa až moc kličkuje přes vesnice, místním těsně kolem domů. Zkracovali jsme si to po hlavní silnici přes vesnici.

– rozhodně pneu do bahna (C-02, EF-07)

– mousse se vyplatí, přezouvali jsme pětkrát…