Albánie – Dibrë

Oblast Dibrë ve východní Albánii představuje velmi zajímavou oblast pro výlety na enduro motorkách. Oblast je obydlena umírněným muslimským obyvatelstvem, místní jsou velmi přátelští a pohostinní. V oblasti jsou albánské perly jako jezera Lure, nejvyšší hora Korabit, jezera Kačni. Celá oblast je vlastně údolí řeky Černá Drina a přilehlých hor. Najdete zde spoustu a spoustu různých cest a cestiček, kde se s motorkou dosyta vyřádíte.

Sepsal jsem několik hlavních výletů v této oblasti. Přepokládám, že pojedete na lehkých endurech (EXC, 690), ale vše jde zvládnout i na dvouválcích, když budou nalehko a s terénními pneumatikami (790, 890, LC8, SuperEnduro, F800GS apod.)

Všechny popsané trasy jsou v GPX souboru ke stažení a nahrání do GPS. Vše jsem mockrát projel, ale situace v albánských horách se mění každým dnem, tak vás můžou překvapit závaly, padlé stromy, stržené mosty. Vybavte se tak, aby jste dokázali improvizovat.

Doporučeným termín je konec května – říjen. Pokud je tuhá zima, tak sníh u Lurských jezer a jezer Kačni a v sedle na Shistavec roztává až v půlce června. Od konce září již může hodně pršet. Červen – srpen bývá v této oblasti hodně teplo, ale nebojte, v horách se schladíte.

1. Okruh kolem Lurských jezer

Výlet na celý dlouhý den, neváhejte vyrazit brzy ráno. Do konce května bývá cesta zapadlá sněhem a neprůjezdná.

Trasa: Arras – Cidhen – Lurë e Vjetër – Lurská jezera – Qafa Murrë – Selishtë – Fushë Muhurr – Arras

Délka trasy: 102 km, celý dlouhý den

Popis: Výjezd z Cidhen na Lurë e Vjetër je kamenitý a může být docela náročný. Tento výjezd je testem pro cestu z Lurë Vjetër k jezerům a dále. Cesta z Lurë Vjetër byla sice před pár lety opravena, ale voda jí už zase strhala a je to slušná hard jízda po šutrech. Pokračování kolem jezer na Qafa Murrë je čistokrevná horská cesta. Inu nic pro naleštěná „cestovní endura“. Pokud bude cesta k jezerům nebo její pokračování na Qafa Murë neprůjezdná, můžete si udělat okruh přes Krej Lurë – Armolla – Zall Reč. Z Qafa Murrë přes Selishtë je cesta jednoduchá. Rozhodně nedoporučuji jet trasu opačně, z QafaMurrë nahoru k jezerům je cesta opravdu špatná a náročná.

2. Kaňony Flame a Urake

Dlouhý výlet na celý den, vyrazte ráno opravdu brzy. Nepřekračují se vysoká sedla, cesta bývá průjezdná i z jara. Z Arras se dá vyjet kamenitým výjezdem jako na v předchozí variantě. Ale výlet je opravdu dlouhý, tak je lepší si pošetřit síly.

Trasa: Arras – údolím Driny – Zall Reč – Armolle – Fushë Lurë – Kurbensh – Gjocaj – Dukagjin – Burgajet – Qafa Murrë – Selishtë – Fushë Muhurr – Arras

Délka trasy: 131 km, celý dlouhý den

Údolím Driny dojeďte do Zall Reč. Vystoupejte vzhůru do sedla a sjeďte dolů k elektrárně do Armolla. Po široké cestě do Fushë Lurë a dále do Kurbensh. Zde funguje malý bar, ale max kafe a sušenka. Podél řeky jeďte na Zajs a pak vzhůru na Gjocaj. Kolem krásných opevněných domů sjedete do kaňonu a vystoupejte do Dukagjin. Před Burgajet je kousek asfaltka, ale nejásejte, odbočíte na Qafa Murrë a asfalt zmizí. Po pohodové cestě přes Selishtë dojedete do  Fushë Muhurr a do Arras.

3. Beska Zonjave

Krátký výlet na půl dne s výjezdem do 1900 m n.m.

Trasa: Arras – první most pod Arras – pomník – Slatina – Beska Zonjave

Délka: 35 km jeden směr

Obtížnost: doporučuji pro prázdné terénní motorky

Údolím Driny dojeďte na první most pod Arras a kousek pod mostem odbočte po malé pěšince vzhůru. Pro koho by tento úsek byl příliš obtížný, tak můžete za mostem odbočit doprava a vyjet po šotolině k poníku.Výjezd na planinu s jezírkem. Z asfaltu odbočíte u pomníku a po bahnité cestě se postupně vysápete až vysoko do hor. Nad planinou s jezírkem je pod horou Guri i Kuč (Rudá hora) sedlo směrem ke Korabitu. Na sedle je jeskyně Capi I Kuč s výhledem na masiv Kurona Lurë.

Pro opravdu hodně zdatné enduráky je tu možnost přejet sedlo na Beshka e Shesheve a dojet svrchu po vodovodní cestě do vesnice Radomirë.

4. Kaňon Drina

Výlet kaňonem Driny a po přilehlých kopcích.

Trasa: Arras – první most pod Arras – Kalis – Vilo – Qafa Drajë – Zall Rec – Mustafaj – Arras

Délka: 86 km, pohodový den

Z Arras na první most po proudu, doleva po proudu po pravém břehu řeky. Podél dravého přítoku doprava na dřevěný mostek a vzhůru na Kalis. Pod školou doprava, nahoru kolem pomníku a borovými lesy na křižovatku pod velkými stromy (asi ořechy, či co). Doleva do vesnice Vilo. Pro změnu dubovými lesy na sedlo Qafa Drajë nad kaňon Driny. Dolů k mostu a pak jednoduše kolem Driny proti proudu za Zall Darhë. Tady vzhůru kolem školy v Mustafaj na hřeben s nádhernými výhledy na Korabit. Po málo používané cestě na sedlo. Pak se napojíte na cestu na Lurská jezera a sjedete do Cidhën na pivo. Do Arras je to už kousíček.

6. jezera Kačni

Dlouhý a náročný výlet k nádherným horským jezerům.

Trasa: Arras –  Fushë Muhurr – Katund i Ri – Lishan i Poshtëm – Lishan i Sipërm – Gjuras – Selishtë – Kačni – jezera Mičekut – Qafa Murë – Selishtë – Fushë Muhurr – Arras

Délka: 117 km, celý dlouhý den

Z Fushë Muhurr to vemte podél Driny proti proudu. Pozor! Je potřeba trefit odbočku na cestu, která obchází úsek stržený od vody. Odbočka je na bodě „Od řeky“. Cesta rovně nečekaně končí smrtelným skokem do řeky. Přes vesnici Katund i Ri, pak doprava vzhůru a po cestičkách projet další vesnice až do Gjuras. Za Gjuras se napojíte pod serpentýnami na trasu Shupenzë – Selishtë. Užijete si cestu po kamenech a v Selishtë doleva. Po cca. 2 km odbočte doleva na vesnici Kačni. V Kačni se stavte v baru u cesty a pozdravte majitele, je to kamarád. Za barem to sekněte na strhanou kamenitou cestu doprava nahoru a užijte si nekonečný výjezd na sbíječce až k bodu „Antena“. Pokračujte vzhůru a na bodě 2Micekut2 odbočte na nenápadnou cestu doprava dolů. Cesta je hodně rozbitá a dovede vás až k prvnímu jezeru Hysen Begu. Kousek dále je jezero Micekut a dvě další. Stejnou cestou se vraťte zpět k bodu „Antene“. Odsud dolů k ruině domu, bod „Ruin“. Další cesta je fakt málo používaná zkratka na Qafa Murë. V Qafa Murë se stavte na pivo a pozdravte dalšího mého kamaráda. Odsud už jednoduchou cestou přes Selishtë zpět do Fushë Muhurr a Aras.

Upozornění: po deštích, na jaře a za bahna k jezerům Kačni a na zkratku do Qafa Murë opravdu nechcete. Zajížďka k jezerům je dost náročná, počítejte se zdržením.

7. Shistavec

Dlouhý, ale pohodový výlet po pohodlných šotolinách. Teda až na výjezd z Kolosjan na sedlo.

Trasa: Arras – Mustafaj – Zall Rec – Qafa Drajë – Kolosjan – sedlo – Turaj – Shistavec – Kukës – Kolosjan – Qafa Drajë – Kalis – Arras

Délka: 179 km, ale je to rychlé

Oblast Shistavec na hranicích s Kosovem je nejodlehlejší oblastí Albánie. Podél řeky Drina přes Qafa Drajë až na asfaltovou silnici mezi Peshkopi a Kukës. Kousíček po asfaltu a v Kolosjan nahoru. A když nahoru, tak nahoru. Výjezd je náročný. Cesta byla dříve poskládána z kamenů, ty se rozsypaly a vzala je voda. Vyjedete na první sedlo 1029 m u chajdy a pokračujete vzhůru, až na sedlo 1806 m. Tento úsek bývá do konce května i déle neprůjezdný pro sníh. Kolem vojenské posádky dojedete do Shistavce. Zde ignorujete novou asfaltku a spustíte se dolů do kaňonu po staré cestě. Za mostkem najedete na asfaltku kaňonem a dojedete do Kukës. Město nestojí za návštěvu, natáhněte to po asfaltu kolem letiště zpět za Kolosjan, kde zase sjedete na šotolinu podél Driny. Zpátky do Arras můžete rovnou kolem Driny nebo si ještě z Qafa Drajë dejte okliku přes kopečky krásnými borovými lesy. Přes Kalis sjedete k dřevěnému mostku a podél Driny dojedete k prvnímu mostu pod Arras. Pak už jednoduše na pivo k Vladimírovi.

Z Arras se dá vyrazit i na Gulagy anebo do střední Albánie na doly u Krastë nebo do národního parku Jablanica. To jsou už ale velmi dlouhé výlety.

Průvodce

Více tras z celé Albánie najdete v průvodci Albánie – Offroadový ráj. Tištěná verze je vyprodaná, k dispozici je digitální verze na Google Book

Ubytování

Jako svoji nejčastější základnu v Albánii používám penzion kamaráda Vladimíra. Přijedu autem s lehkou motorkou přes Makedonii Debar – Peshkopija, auto nechám u Vladimíra, skočím na motorku a hurá za dalšími dobrodružstvími v Albánii.

Ubytování je jednoduché, ale čisté a příjemné, v nově postaveném samostatném domku. Čtyři třílůžkové pokoje s horkou sprchou a záchodem. A v podkroví prostor pro spaní ve spacáku.

Tábořit můžete případně na louce vedle domu. Kdo spí v autě, tak zajede do sadu pod domem.

Součástí ubytování je jednoduchá snídaně – sýr, vejce, marmeláda, čerstvé mléko od vlastní krávy. V případě zájmu Vladimírovy manželky (ano má dvě, tak je to v této oblasti normální), připraví výbornou večeři, nějakou místní specialitu. Neváhejte si říct, zda chcete skopové, pstruhy nebo kuře. Nečekaná dobrota je skopové na mléku, vůbec není cítit po skopovém. Vladimír pálí vlastní rakiji a pivo je v obchodě asi 300 m vzdáleném. Kus za školou jsou rybí sádky a vedle restaurace, kde dělají výtečné grilované pstruhy. Pokud chcete jíst vlastní konzervy, nestyďte se to říct a vemte si vařič a ešus. V celé Albánii neseženete černý čaj. Káva u Vladimíra je turecká. Na espresso si zajděte do nedalekého baru, Vladimír tam chodí každé ráno.

Vladimír mluví plynule anglicky – je učitel angličtiny a nejlépe se s ním komunikuje přes WhatsApp.

Pension můžete využít i na bezpečné zaparkování auta a vyrazit na vícedenní výlet po Albánii.

Nad vesnicí je Skanderbegovo muzeum. Proti proudu řeky v soutěsce je jeskyně se zajímavým vodopádem uvnitř kamenné stély. Vesnice Arras je ideálním místem pro výlet na Lurská jezera.

Tankování – Peshkopi pumpa Kastrati, cca. 10 km od Vladimira. Blíže jsou dvě benzínky, ale nebudí důvěru. Obecně všude v Albánii doporučuji tankovat u Kastrati nebo Alpet.