Zhouba ekologii!

Ležíme pod stromem v albánském národním parku Bredhi i Drenovës a čekáme až vychladnou motorky. Přejeli jsme z Drenovë do Bradvicë přes hřeben kolem skalního monumentu Guri i Cjapit. Cesta přes hory je totálně zničená a náročná. Po poledni teplota stoupla snad na 35°C ve stínu. Hledali jsem cestu zpátky přes hřeben přes vesnici Darhë. Nějaké klikaté cestičky v mapě byly, tak jsme je zkoušeli. Bohužel cestičky se změnily v pěšinky s pořádnými kamenitými výjezdy. Motorky se špatně chladily, až rozsvítily kontrolky přehřátí. Ne že by se osvědčený motor KTM 690, který máme v našich Husqarnách 701 snadno přehřál. Ten vydrží všechno. Ověřeno mnoha pokusy na Sahaře a dvěma účastmi na Touareg Rally, kde bylo opravdu horko. To jen naše nové motorky plní normu EURO 5. To znamená, že přibyl EVAP (Evaporative Canyster) systém s nádobkou na aktivní uhlí a ventilem. Vylepšen byl SAS (Secondary Air System). A katalyzátor do výfuku. To vše způsobuje, že se motorka opravdu hodně přehřívá. Ano, motorka je ekologičtější a zelené mozky v EU parlamentu mají pocit, co dobrého neudělali pro lidstvo.

Co s tím? Kudlu a řezat!

První změna je vyhození výfuku. Nejenom, že si motorka oddechne od nadbytečné váhy, ale motor si bez překonávání tlaku výfukových plynů přes katalyzátor oddechne a snadněji se vyplachuje. Na starších 690 (měl jsem tři a jednu 640) jsem používal Akrapovič. Jenže při pohledu na cenu Akrapa na 701 jsem málem omdlel. Ne snad, že bych na to neměl, ale tohle je fakt zlodějna. Zvolil jsem českého výrobce RP moto. Jenže to nebyla dobrá volba. Nesnáším uřvané otevřené výfuky a tento je na můj vkus příliš hlučný a s nepříjemným zvukem. Takže hledám dál výfuk, který nebude hlučnější než originál. Kdosi mi dopuručoval WINGS EXHAUST se SILENT kitem, ale ještě jsem nevyzkoušel. U modelů 690/701 starších 2018 (bez záruky) se musí nahrát mapa pro otevřený výfuk. Novější by si to měly přebrat sami.

Co ale s tou další ekologií? SAS a EVAP a co to vlastně je?

SAS – Secondary Air System – přisávání vzduchu do výfukových plynů, aby se okysličovaly a dohořívaly ve výfuku. Dohoříváním se čistí od spalin a dochází tím k přehřívání výfuku. Pokud si necháte sériový výfuk, tak může dojít ke zničení katalyzátoru. Vyřazení SAS systému tedy kombinujte jen s otevřeným výfukem.

EVAP – EVAPORATIVE CANISTER – nádobka s aktivním uhlím zachycující benzín z přepadu a výpary, čistě ekologická věc. Odstranění nemá žádný vliv na výkon. Hmotnost je zanedbatelná, ale zbavíte se velkého krámu a zlepší se obtékání vzduchu kolem motoru a tím i trochu chlazení.

Co teď?

Řezat! Hadice, čidla a ventily! Jenže motorka má počítač a ten si hlídá, co mu kde chybí za čidla a ventily. Tak aby se mohlo řezat, je potřeba čidla i ventily nahradit správnými odpory. To by sice šlo zkoumat a odpory prostě napájet, ale do postupu pokus omyl se mi fakt nechtělo. To chce vyzkoušené systémové řešení.

Jsou dvě varianty:

Americký Rottweiler  (https://www.rottweilerperformance.com/)

nebo

Řecký Smart Moto Electronics (https://smartmoto-electronics.com/)

Rottveiler má vše v jednom kitu. Objednává z USA, tedy celnice a DPH. Návod na demontáž SAS a EVAP je hezky zpracovaný, krok po kroku provede řezáním hadic a instalací eliminátorů. Zkusil jsem i podporu přes email. Dotaz poměrně stupidní, spletl jsem si konektory SAS a EVAP a nepasovali mi, ale odpověď milá a vstřícná. Ventil SAS se nahrazuje odporem napájeným na plochých konektorech. Na rozdíl od SmartMoto, který to má v systémovém konektoru. Eliminátor čidla 02 mají také v nabídce, ale výhradně pro USA modely, nefunguje na EU modelech.

(https://www.rottweilerperformance.com/sas-canister-removal-kit-husky-701-2017-ktm-690-enduro-smc-r-2019/)

SmartMoto se musí poskládat z jednotlivých komponent, odpor na ventil SAS má hezký systémový konektor, Smart moto navíc nabízí eleminátor 02 a překlenovač čidla stojánku. Návody jsou jednotlivě pro každý díl zvlášť. Nejsou tak podrobné jako u Rottweiler, ale pochopitelné.

Řecký SmartMoto je EU, tedy bez cla a může být bez DPH. Také jsem zkusil dotaz na podporu, odpověď byla velmi strohá s odkazem na informace na webu u produktu. Vzhledem k jednoduchosti a rychlosti dodání jsem nakonec volil SmartMoto. Obálka s díly přišla za tři dny do schránky, bez celnice. U své Husqvarny 701/2021 jsem použil jen SAS a EVAP eliminator a záslepku na sekundární vzduch.

U dílů SmartMoto před objednáním pečlivě kontrolujte kompatibilitu s rokem výroby motorky!

EVAP/Canister eliminator ventil 23.5€

Tento konektor se napojí místo EVAP ventilu, který je umístěn vedle zadní brzdové nádobky. Hadice z nádrže se jednoduše zaslepí přiloženým šroubem.

https://smartmoto-electronics.com/evap-system-removal-kit-pve-081?moto_brand_id=6&moto_model_id=72

SAS eliminator ventil 22€

SAS ventil je schovaný nad startérem. Konektor se zase zapojí místo něj, zaslepí se vývod z airboxu a ze vstřikovací jednotky.

https://smartmoto-electronics.com/sas-sls-valve-removal-kit-eliminator-pve-030-en?moto_brand_id=6&moto_model_id=72

SAS záslepka 20€

Pokud nechcete aby se vstřikovací jednotky čouhala  zaslepená hadice, tak použijete tuto záslepku.

https://smartmoto-electronics.com/sas-eliminator-block-off-plate-kit-blp-201-en?moto_brand_id=6&moto_model_id=72

O2 (Oxygen) Sensor eliminator kit 22€

Tak tohle je už trochu vyšší dívčí. Tímhle se ošulí přímo počítač. Vyřadí to čidlo 02 na výfukovém potrubí a počítači se podstrčí falešné signály. Čidlo z potrubí se může vyndat a zaslepit přiloženým šroubem. Pozor nefunguje na modelech 2021+.

https://smartmoto-electronics.com/o2-oxygen-sensor-eliminator-kit-OSE-511?moto_brand_id=6&moto_model_id=72

Side Stand Switch Eliminator 20€

Tohle jsem nemontoval. Čidlo stojánku si nechávám zapojené. Na závodní motorce jsem ho neměl a mockrát jsem se rozjel s vyklopeným stojanem. Ale vyzkoušel jsem si ho a vozím ho s sebou na výlety, kdyby náhodou odešlo čidlo stojánku, tak ho tímto vyřadím.

https://smartmoto-electronics.com/side-stand-switch-eliminator-ssb-004?moto_brand_id=6&moto_model_id=72

CoolAIR Manual Radiator Fan Switch RFS-001 24,5€

S tímhle jsem trochu rozpačitý. Standardní termostat spíná ventilátor při 105°C. Na závodní 690 jsem měl čidlo z RallyReplica, co spínalo v 85°C. Jestli čidlo nebo manuální spínač si ještě nechám projít hlavou. Pozor napasuje na modely 2021+.

https://smartmoto-electronics.com/coolair-manual-radiator-fan-switch-rfs-001?moto_brand_id=6&moto_model_id=72

Když jsem to celé montoval, tak jsem byl opatrný. Přeci jen zásahy do obvodů napojených na počítač se nemusejí vyplatit. Tak jsem nejdříve kudlu nechal schovanou a jen přepojil eliminátory a nějaký čas jsem s tím na zkoušku jezdil. A pak jsem řezal!

 

Booster Plug – kamarád Seikos (autor neoficiálního českého TET) mi ještě doplnil: “Já jsem udělal ještě 2 kroky. Jednak jsem ještě koupil Booster Plug – oblbovátko čidla nasávaného vzduchu, který říká jednotce že je trochu chladněji a ona trochu obohacuje směs. Jednak to trošku lépe jede, ale hlavně bohatší směs lépe chladí. Napojuje se to na čidlo co vede do airboxu a jeho teploměr mám vytažený k víčku nádrže, kde není teplo od motoru.

https://www.ebay.com/itm/133264506553

A rozhodně doporučuju koupit origo cca o 30% větší větrák chladiče, který se montuje do 701 LR a nebo do HQ 701 Vitpilen/Svartpilen (PN 28535041044) + rámeček pro větší větrák na chladič (objednáš třeba v Promoto pod PN 27035943000).  “

K tomu jen doplním, že Booster Plug funguje jen na modelech některých ročnících, čtěte pozorně dokumentaci.

_DSC0167